Bologna süreci uzun zamandır devam ediyor, bir de her üniversitenin bilgi sistemleri var. Bu süreçlerde otomatize edilebilecek kısımlar olduğu gibi güncellenecek dersler için de ufak dokunuşlarla yardım almak mümkün. Öncelikle ders içeriğini oluşturup, sonra Proliz'e aktarmaya uygun hâle getirmeye çalışacağım. İleride de muhtemelen güncelleyeceğim eksikleri kapatmak için. #### Ders İçeriği Aslında uzmanlık alanım değil o yüzden kullanılacak dil, eğitim yöntemleri gibi noktalarda buradaki yönlendirmelerim kısıtlı. Elbette ki kullanılacak kelimeler, kaynaklar, çıktılardaki vurgu vs. önemli olacak. Buna göre uzmanları dinleyerek genişlemeye ya da daralmaya gidilebilir. İlk olarak örnek bir makroiktisat dersi için belirli kriterlere göre içerik oluşturmasını istedim. > [!info]- İstek > Senden bir akademisyen gibi davranmanı ve üniversite birinci sınıf öğrencilerinin alacak olduğu bir sisteme yükleyeceğim bilgi paketi için yardımcı olmanı istiyorum. > > 6 kredilik makroiktisat dersi için aşağıdakileri hazırla. > > Birkaç cümle ile dersin içeriğini; > Bu ders ile neyin amaçlandığını; > Yedinci hafta ara sınav, on dördüncü hafta dönem sonu sınavı olmak bu dersle uyumlu olacak şekilde eğitim öğretim dönemindeki 14 hafta için işlenecek konuların başlıklarıyla oluşan ders akışı; > iki adet kaynak kitap; > öğrencinin derste öğrendiklerini yansıtacak şekilde uygulamaya yönelik dört adet öğrenim çıktısı; > Dersin AKTS değerini verdiğim zaman, bunu yansıtacak şekilde haftalık 3 ders saatiyle birlikte ödevler, okumalar, sunumlar ve sınavlara çalışma şeklindeki dağılımı oluştur. Bu dağılımda öğrenci her hafta AKTS değerinden yarım saat daha az ya da yarım saat daha fazla bir süreyi dersle ilgili çalışmalar vakit ayırmış olmalı. > > Bu bilgiler için internette ilgili derse ait benzer müfredat içeriklerini veya genel olarak dersle ilgili akademik içerikleri kullanabilirsin. Çok temel şeyler yazdım şekle ve içeriğe dair, genişletip detaylandırmak daha anlamlı çıktılar verecektir. Özellikle üzerinde durulacak başlıklar, kullanılacak kaynaklar, çıktıları neye yönelik olacağı ve nasıl ifade edilebileceği gibi çok sayıda detay eklenebilir. Bu yüzden token kullanan arayüz yerine chatGPT üstünden gitmek daha kolay olabilir. AKTS'yi güzel ifade edemediğim için her çıktı farklı oldu ama AB sayfasından motamot eklenebilir, aktiviteler ve hesaplama nokta atışı olur. >[!example]- Çıktı > Elbette, size yardımcı olmaktan mutluluk duyarım. İşte istediğiniz bilgiler: > Dersin İçeriği: Makroiktisat, ülke ekonomilerini büyük ölçekte ele alan bir iktisat dalıdır. Bu ders, genel olarak ekonomik büyüme, işsizlik, enflasyon, uluslararası ticaret, para ve bankacılık politikaları, maliye politikaları gibi konuları ele alır. > > Dersin Amaçları: Bu dersin temel amacı, öğrencilerin makroiktisatın temel prensiplerini, kuramlarını ve uygulamalarını anlamalarını sağlamaktır. Öğrencilerin, ekonomik olayları ve politikaları anlamak için ekonomik analiz becerilerini geliştirmeleri amaçlanmaktadır. > > Ders Akışı: > Hafta 1: Makroiktisatın Temel Kavramları > Hafta 2: GSYİH ve Ekonomik Büyüme > Hafta 3: İşsizlik > Hafta 4: Enflasyon > Hafta 5: Uluslararası Ticaret ve Döviz Kuru > Hafta 6: Para ve Bankacılık Politikaları > Hafta 7: Ara Sınav > Hafta 8: Maliye Politikaları > Hafta 9: Ekonomik Dengesizlikler > Hafta 10: Ekonomik Krizler ve İstikrar Politikaları > Hafta 11: Açık Ekonomi Makroiktisatı > Hafta 12: Para ve Finansal Piyasalar > Hafta 13: Uluslararası Finansal Krizler > Hafta 14: Dönem Sonu Sınavı > > Kaynak Kitaplar: > > - N. Gregory Mankiw, Makroiktisat: İlkeler ve Politikalar (Çev: Ahmet İncekara, Hakan Yılmaz), İmaj Yayınevi > - Olivier Blanchard, Makroiktisat (Çev: B. Vatansever, M. Uğurlu), Literatür Yayıncılık > > Öğrenim Çıktıları: > > 1. Makroiktisatın temel prensiplerini anlamak ve ekonomik olayları analiz etmek için gerekli analiz araçlarını kullanmak. > 2. Ekonomik büyüme, işsizlik, enflasyon, uluslararası ticaret ve para politikaları gibi makroiktisat konularına ilişkin temel kuramları ve kavramları anlamak. > 3. Makroiktisat politikalarının sonuçlarını analiz etmek ve değerlendirmek için gerekli becerileri geliştirmek. > 4. Makroiktisatın pratik uygulamalarına ilişkin güncel konuları takip etmek ve analiz etmek için gerekli araştırma becerilerini geliştirmek. > > AKTS Değeri ve Ders Dağılımı: Bu ders, 6 AKTS değerine sahiptir ve haftalık 3 ders saati olarak planlanmıştır. Ayrıca, öğrencilerin derse yönelik çalışmalarını düzenli olarak yapmaları için haftalık ödevler, okumalar, sunumlar ve sınavlar gibi çeşitli faaliyetlerle desteklenmektedir. Dersin AKTS değerinin öğrencinin haftalık çalışma saatlerine dağılımı aşağıdaki gibidir: > - Haftalık 3 ders saati (42 saat) > - Haftalık ödevler (12 saat) > - Haftalık okumalar (9 saat) > - Sunumlar (6 saat) > - Ara sınav (3 saat) > - Dönem sonu sınavı (12 saat) > > Bu dağılıma göre, öğrenciler haftada toplam 72 saat (3 x 24 saat) dersle ilgili çalışmalar yapmalıdır. Böylece, öğrenciler haftalık çalışma saatlerine yarım saat daha az ya da yarım saat daha fazla vakit ayırmaları halinde AKTS değerine uygun bir şekilde dersle ilgili çalışmalarını tamamlamış olacaklardır. Öğrenim çıktılarını daha güzel bir dille ifade etmesini istiyorum; >[!info] Öğrenim çıktılarını yapar, eder gibi uygulamaya yönelik ve ölçülebilir şekilde ifade eder misin? >[!example]- Çıktı >Tabii, öğrenim çıktıları genellikle öğrencilerin dersin sonunda elde etmeleri beklenen bilgi, beceri ve yetkinliklerin belirlenmesinde kullanılan ölçülebilir hedeflerdir. Bu nedenle, bu ders için dört adet öğrenim çıktısı belirleyebiliriz. Bu çıktılar aşağıdaki gibi olabilir: > > 1. Makroiktisatın temel kavramlarını açıklayabilme: Öğrenciler, makroiktisatın temel kavramlarını ve terimlerini tanımlayabilir, ekonomik sistemlerin temel özelliklerini anlayabilir ve makroiktisatın mikroiktisattan farklılıklarını ve bağlantılarını anlayabilir. > > 2. Makroiktisat analiz yöntemlerini kullanabilme: Öğrenciler, makroiktisat problemlerini tanımlayabilir, uygun analitik araçları kullanarak makroiktisat problemlerini analiz edebilir ve ekonomik verileri yorumlayabilir. > > 3. Makroiktisatta politika analizi yapabilme: Öğrenciler, ekonomik politikaların nedenleri ve sonuçları hakkında bir anlayışa sahip olabilir, makroiktisatta politika analizi yapabilir ve politika önerileri geliştirebilir. > > 4. Makroiktisatta bağımsız bir şekilde araştırma yapabilme: Öğrenciler, makroiktisat konularında bağımsız bir şekilde araştırma yapabilir, ekonomik verileri toplayabilir, analiz edebilir ve yorumlayabilir, raporlar yazabilir ve sunumlar yapabilir. > > > Bu öğrenim çıktıları, dersin sonunda öğrencilerin hangi becerileri kazanması gerektiğini ve bu becerilerin nasıl ölçülebileceğini açıklayarak, öğrencilerin başarılarını ölçmeyi kolaylaştırır. Ya da kaynakları detaylandırmasını istiyorum; >[!info] Kaynak kitapları detaylandırabilir misin? >[!example]- Çıktı >Tabii, aşağıda dersle uyumlu olacak şekilde iki adet kaynak kitap ve bu kitapların künye bilgileri yer almaktadır: > 1. Macroeconomics: Principles and Policy by William J. Baumol and Alan S. Blinder. Publisher: Cengage Learning; 14th edition (January 1, 2015). ISBN-10: 978-1305280601, ISBN-13: 978-1305280601. > 2. Macroeconomics by N. Gregory Mankiw. Publisher: Worth Publishers; 9th edition (January 1, 2016). ISBN-10: 1464182892, ISBN-13: 978-1464182891. > Bu kitaplar, makroiktisat alanında temel kavramlar ve politikalar hakkında detaylı bilgi sağlayacaktır. Her kitap, farklı bir yaklaşımı benimsemekte olup öğrencilere farklı bakış açıları sunmaktadır. Bu çıktıları veren GPT3 olmalı, 4 veya alternatif modeller de kullanılabilir. Kabaca bakılacak olursa bir derste ne olması gerektiğine dair mantıklı yaklaşımları var. Üstünden geçerek kritik noktalara ağırlık verilebilir veya alternatif konular da istenebilir. Belirli aktiviteler ya da farklı içerikleri eklemesi istenebilir. İyi kötü bir akış oluştu varsayalım. #### Sisteme Yükleme Bu biraz daha çileli kısım. Elbette tek tek elle girip yükleyebilirsiniz. Bol bol tıklama ile bu yapılabiliyor, üşenmiyorsan insan başta biraz uğraşıp makrolarla da otomatize edebilir belki. Diğer taraftan en azından bizdeki Proliz belirli Excel formatında giriyi topluca yüklemenize olanak sağlıyor. Tümü bir anda yok olmasa da çileyi azaltabiliyorsunuz. Şu an sisteme giremediğim için net hatırlamasam da amaç ve içerik vb. için kabaca mantık şu, Excel'den aynı şekilde kopyalamak gerekiyor: | Hücre 1 | Hücre 2 | | --- | --- | | Amaç | İngilizce Çevirisi | | İçerik | İngilizce Çevirisi | | Kaynaklar | İngilizce Çevirisi | Birinci seçenek üsttekileri isteyip metni aldıktan sonra önce Excel'e oradan da sisteme elle kopyalamak, çünkü henüz XLS dosyası vermiyor. Bir diğer yolla, Python ile Excel dosyası oluşturmak mümkün, kodu da GPT verebilir, biraz yol göstererek. >[!info]- İstek > Üstte oluşturduğun içerikleri sırasıyla aşağıdaki gibi olacak bir Excel dosyası oluşturmak için openpyxl modülü kullanan Python kodunu oluşturmanı istiyorum. > > ilk satırın ilk sütununda dersin içeriğini, yanındaki sütunda bu içeriğin İngilizce çevirisini; > ikinci satırın ilk sütununda dersin amacını, yanındaki sütunda ise amacın İngilizce çevirisini; > üçüncü satırdan itibaren her bir kitap için her satırın ilk sütununda kaynak kitabın adı ve diğer bilgilerini, yanındaki sütunda ise yine aynı bilgileri ekle. ```python import openpyxl # Yeni bir Excel dosyası oluştur workbook = openpyxl.Workbook() # Aktif çalışma sayfasını seç sheet = workbook.active # Başlık satırlarını ekle sheet['A1'] = 'Dersin İçeriği' sheet['B1'] = 'Course Content' sheet['A2'] = 'Dersin Amacı' sheet['B2'] = 'Course Objective' sheet['A3'] = 'Kaynak Kitap 1' sheet['B3'] = 'Source Book 1' sheet['A4'] = '' sheet['B4'] = '' sheet['A5'] = 'Kaynak Kitap 2' sheet['B5'] = 'Source Book 2' sheet['A6'] = '' sheet['B6'] = '' # Dersin içeriği ve amacı sheet['A1'] = 'Makroiktisat dersinde, ülke ekonomilerindeki büyük ölçekli ekonomik konuların incelenmesi, ekonomik büyüme, enflasyon, işsizlik, para ve maliye politikaları, uluslararası ticaret ve döviz kurları gibi konuların tartışılması hedeflenmektedir.' sheet['B1'] = 'The Macro Economics course aims to examine major economic issues in national economies, discuss topics such as economic growth, inflation, unemployment, monetary and fiscal policies, international trade and exchange rates.' sheet['A2'] = 'Bu dersin amacı, öğrencilere makroiktisadın temel kavram ve teorilerini öğretmek, öğrencilerin bu konularda kavrayışlarını geliştirmek ve ekonomik olaylarla ilişkilendirmelerini sağlamaktır.' sheet['B2'] = 'The aim of this course is to teach students the basic concepts and theories of macroeconomics, improve their understanding of these topics and enable them to relate them to economic events.' # Kaynak kitaplar sheet['A3'] = 'Makroiktisat' sheet['B3'] = 'Macroeconomics' sheet['A4'] = 'Mankiw, N. Gregory' sheet['B4'] = 'Mankiw, N. Gregory' sheet['A5'] = 'İktisada Giriş' sheet['B5'] = 'Introduction to Economics' sheet['A6'] = 'N. Gregory Mankiw' sheet['B6'] = 'N. Gregory Mankiw' # Dosyayı kaydet workbook.save('makroiktisat_dersi.xlsx') ``` Bu kod iki işe yarıyor; hem Excel dosyası oluşuyor, hem de Türkçe içeriği İngilizce'ye çeviriyor. Bu hücreleri OBS'ye doğrudan kopyala yapıştır yapmak mümkün, belki daha kolay bir yol da vardır. ![[excel.png]] Hem içerikleri hem de çeviriyi kalite ya da akademik açıdan kontrol etmek şart fakat genel anlamda yol haritası olarak kullanmak mümkün. Yine not düşeyim, şeklen başta girilmesi gereken yönlendirmeler var, üstte kaynak kitaplar arada ne komut yazdıysam değişmiş mesela. Benzer yaklaşımla haftalık konular yüklenirken başa bir sütun ekleyip 1,2,3.... diye gitmek gerekiyor, AKTS için aktiviteler belli, sınavların yüzde dağılımları yönetmelikle belirlenmiş olabiliyor vs. ama temelde süreci tamamen otomatik yapmak mümkün çünkü şablon belli. İçerik ve çeviri olarak bakıldığında ise GPT4 (ya da Bard) ve DeepL kullanarak net yönlendirmeler ve veriler yüklendiği zaman hatasıza yakın sonuç verecek ve birçok süreci çok hızlandıracaktır diye tahmin ediyorum.